• Dit evenement is voorbij.

Nora van Klingeren ‘Hermes op pad’

20 september 2019 | 4:00 pm - 17 oktober 2019 | 5:00 pm

GRATIS

Nora van Klingeren (1956, Amsterdam) maakt wandkleden van vervilte wol en handgeschilderde en gezeefdrukte zijde. Van Klingeren maakt haar vilt zelf en verwerkt hierin stukken met door haarzelf met zeefdruk bedrukte en geschilderde zijde. Het maken van de wandkleden doet Van Klingeren deels met de hand en een deel met de viltmachine. De werken zijn in een stalen lijst vervat. Nora van Klingeren: “Ik vind de combinatie van het harde staal en het zachte vilt mooi. Ik wil deze combinatie in de toekomst verder uitdiepen tot een  mooie balans tussen staal en stof ontstaat.”

Verschillende wandkleden series te zien

Veel werk van Nora van Klingeren staat niet op zich maar horen in een serie. Voor de wandkleden op de expositie in het gemeente van Heemskerk vindt Van Klingeren inspiratie in vooral de hardwerkende mens, de havenarbeider, de ruwe gezichten zijn daar voorbeelden van. Ze maken onderdeel uit van een serie waar een overkoepelend verhaal bij hoort.

Er zijn ook werken te zien uit de serie “Aangroeien en Aangroeiers”, over de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk in de Houthaven in Amsterdam. “Mining Landscape” horen bij de serie “Chiatura, crossroad for Architecture and textile”.

Werken uit de expositie met thema Japan, gaan een onderdeel vormen van een nieuwe serie “Observaties uit het land van dingetjes maken”.

Nora van Klingeren over haar werk: “Voor een deel ben ik autodidact. Maar bouwkunde, mijn basis opleiding, komt zeker voor werken in opdracht van pas. Ik kijk in het huis naar de lijnen, wat goed past in het interieur, naar vormen en verhoudingen. Dus ik ben deels autodidact, maar neem ook deels bagage mee. Mijn zijde leverancier zegt wel eens, ik kan wel zien dat je niet uit de textielhoek komt. Mensen die uit die hoek komen, zien het meer als een eigen product, terwijl het voor mij meer een middel is om uitdrukking te geven aan waar ik mee bezig ben.

Omdat de werken die op deze expositie hangen, werken uit alle windstreken heet. Heeft de expositie de titel  “Hermes op pad” gekregen. Hermes is de god van de reizigers.

Eerdere exposities afgelopen jaar:

Loods 6, Jaarlijkse ledententoonstelling van de Onafhankelijken in Monnickendam, duo presentatie met het werk van Harry van Kruiningen en een expositie in Kunstcentrum de Kolk in Haarlem, duo presentatie met Mirjam de Nijs.

Zie de website van de Nora van Klingeren:
www.noravanklingeren.nl

Begin: