Persbericht: Beestenboel expositie van Lars de Ruyter in het gemeentehuis van Heemskerk

in Uncategorized

BEESTENBOEL EXPOSITIE

In juli is het zover! Dan presenteert Lars de Ruyter zijn nieuwste solo expositie Beestenboel, hij organiseert dit in samenwerking met stichting Kijk! Heemskerk in de entreehal van gemeentehuis Heemskerk.

Met Beestenboel viert illustrator en kunstenaar Lars de kracht van het (wilde) dier! In veel van zijn werk is het dier een groot onderwerp of thema om een boodschap of verhaal te vertellen. Van kleins af aan fascineerde de natuur de geboren en getogen Heemskerker al, maar met name het dier had een zeer grote aantrekkingskracht op hem. Daarom is er illustratief werk te zien die hij de afgelopen tijd maakte voor diverse projecten met allerlei dierlijke karakters. Maar ook zullen er nieuwe kunstwerken te zien zijn van typisch Heemskerkse dieren, geschilderd op houten panelen.

Dit alles doet Lars onder de noemer Angulars. Zijn ‘artiesten’ naam en de grafische stijl die hij in de afgelopen jaren ontwikkelde, geïnspireerd door glas- in-lood ramen, Art Deco, De Amsterdamse School en stripteken stijl De Klare Lijn. Na in 2001 af te studeren aan het Grafisch Lyceum in Amsterdam als illustrator en vormgever, werkte Lars bijna tien jaar als grafisch vormgever. Om vervolgens na de recessie zijn geluk te beproeven als freelance creatief. De eerste paar jaar werkte hij aan verschillende film en reclame projecten als storyboard artiest en concept tekenaar, om vanaf 2014 meer en meer tijd te steken in zijn persoonlijke illustratie stijl en dit steeds verder te ontwikkelen in verschillende media.

Op Young Art Festival debuteerde hij met zijn Beest sculpturen, in 2018 met een vier meter hoge totem en het jaar erop met vier dubbelzijdige houten beesten die boven en naast de kunstroute op het festival stonden. Deze hebben overigens nu een permanente plek gekregen op het eiland van Dierentuin Animal Farm in Beverwijk. In 2018 debuteerde Lars ook met zijn eerste solo expositie MOVIE FACES in Haarlem en heeft daarnaast met zijn inkttekeningen al aan een aantal keren aan groepsexposities meegedaan in de IJmond en Alkmaar. Ook was hij tot kort verbonden bij de Grote Tekendag Heemskerk, waar hij in de organisatie zat en natuurlijk de vrolijke ezel illustraties voor maakte.

Opening
De officiële opening van Beestenboel, door wethouder Aad Schoorl, vindt plaats op zaterdag 9 juli om 14.00 tot circa 15.30 uur. Onder het genot van een drankje en live muziek door Lara & Frans van het Beverwijkse country collectief BUUUF. Op zaterdag 23 juli, precies twee weken erna, zal Lars live gaan schilderen en zo kun je zien hoe Lars zijn dieren in het groot maakt. Ook kunnen kinderen die dag samen lekker creatief bezig gaan en één van de Angulars kleurplaten naar hartenlust inkleuren.

Tussentijds is de expositie te zien tijdens de openingstijden van het Cultuurhuis, Bibliotheek en Gemeentehuis. De entree is gratis en te zien van 9 juli tot 5 augustus, Maerten van Heemskerckplein 5 in Heemskerk. Voor meer informatie kijk op: www.kijkheemskerk.nl of www.angulars.nl

Over Stichting Kijk!Heemskerk.

De stichting organiseert exposities met professionele kunstenaars. Doel is om inwoners van Heemskerk en omgeving kennis te laten maken met kunst van een brede diversiteit en hoge kwaliteit. Exposities van kunstenaars uit de regio, de provincie of het hele land geven een impuls aan de beleving van kunst en cultuur in Heemskerk.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie en/of afbeeldingen kunt u contact opnemen met Willem Visser, Stichting Kijk!Heemskerk: 06-45066554.