Expositie ‘Het hout niet op’ van Joke van Bree en Klaas Lakeman in gemeentehuis Heemskerk

Vanaf zaterdagmiddag 5 augustus presenteren de Heemskerkse kunstenaars Joke van Bree een Klaas Lakeman de expositie ‘Het hout niet op’ in het gemeentehuis van Heemskerk.

Om 14.00 uur wordt de expositie officieel geopend door wethouder Aad Schoorl. Aansluitend is er een borrel die voor iedereen toegankelijk is. Joke en Klaas vertellen je dan graag persoonlijk meer over hun werken.

Hout speelt een belangrijke rol in de werken van Joke en Klaas. De olieverfschilderijen en tekeningen van Joke laten prachtige doorkijkjes zien van de bomenreeks in de Marquettelaan en omgeving. Gedurende de tentoonstelling in het gemeentehuis zal Joke ter plekke ook een tekening maken, uiteraard met bomen in de hoofdrol. Het werk van Klaas bestaat uit houten, kleurige vormen en structuren, van eenvoudige bijna alledaagse wiskundige objecten tot complexere.

Het thema ‘Het hout niet op’ is om diverse redenen gekozen. Hout staat centraal in deze expositie en wordt al eeuwenlang gebruikt/ verwerkt in kunst. Daarnaast is dit voorlopig de laatste expositie georganiseerd door Stichting Kijk! Heemskerk. De hal van het gemeentehuis kan namelijk ruim een jaar niet gebruikt worden i.v.m. de aankomende verbouwing. Echter: het houdt niet op, St. Kijk! Heemskerk verwacht in 2025 weer te kunnen exposeren!

De expositie is van 5 augustus t/m 7 september 2023 te zien tijdens de openingstijden van het Cultuurhuis, Bibliotheek en het gemeentehuis.

Over Joke van Bree

Joke van Bree is een Heemskerkse kunstenares die erg betrokken is bij haar omgeving. Het ging haar dan ook erg aan het hart dat er in 2013 een kapvergunning was aangevraagd voor het voorste deel van de oprijlaan van kasteel Marquette, het deel met de oude monumentale bomen. Om vast te leggen hoe de oprijlaan er toen uitzag is ze dit gedeelte gaan schilderen. Dit resulteerde in o.a.11 doorlopende schilderijen met een totale lengte van 8.80 meter.

Daarnaast laat Joke een aantal schilderijen en tekeningen zien die bomen als onderwerp hebben en die ze de afgelopen periode heeft gemaakt in de omgeving van Marquette en Heemskerk. Het nieuwste werk is deze maand afgemaakt en stelt ook weer bomen voor, maar dan een spookachtig bos in het buitenland, vlak bij de woonplaats van haar dochter.

Haar kunstzinnige opleiding bestaat uit eerst allerlei losse cursussen (tekenen, etsen, keramiek, edelsmeden) en vervolgens 2 jaar Crejat ruimtelijk vormgeven en 10 jaar Kunstacademie Haarlem, waar ze is afgestudeerd op tekenen. Joke heeft een atelier in de Mariaschool en geeft al 23 jaar teken- en schilderles. Ook begeleidt ze de schildergroep op woensdagavond bij Paviljoen Westerhout in Beverwijk. Daarnaast is ze bestuurslid bij een scoutinggroep in Heemskerk en lid van een landelijk team dat decors maakt voor landelijke scoutingactiviteiten. Meer informatie: www.jokevanbree.nl.

Over Klaas Lakeman

Klaas Lakeman woont en werkt in Heemskerk. Na zijn studie wis- en natuurkunde werkte hij in het onderwijs. Al op de middelbare school en zeker tijdens zijn studie was hij geboeid door de wisselwerking tussen wiskunde en kunst. Dat bracht hem er toe om met enkele geestverwanten in 1983 de Stichting Ars et Mathesis (https://www.arsetmathesis.nl/) op te richten. Daarmee werd beoogd de belangstelling te bevorderen voor Kunst (Ars) die zijn inspiratie vindt in de Wiskunde (Mathesis), meestal kortweg aangeduid met Wiskunst. Want waar kunst en wiskunde elkaar ontmoeten kunnen boeiende resultaten ontstaan.

Na jarenlang toekijken en anderen aanmoedigen besloot Klaas in het voorjaar van 2021 zelf beeldend aan de slag te gaan. De getoonde vormen en structuren lopen uiteen van eenvoudige bijna alledaagse wiskundige objecten tot complexere. Ze zijn uitsluitend van hout en vaak in felle kleuren geschilderd.

De werkwijze bestaat uit het in verstek zagen van balkjes zoals dat zijn eenvoudigste en bekendste toepassing vindt bij lijsten voor schilderijen en plinten. Als variatie daarop kun je de verstekhoek groter of kleiner maken en eventueel de zaag daarbij kantelen.

Steeds moeten de balkjes na het zagen precies op elkaar passen zodat ze keurig aan elkaar gelijmd kunnen worden. Een lijst voor een schilderij vormt een gesloten geheel, veelal een vierkant of rechthoek. Evenzo vormen veel van de getoonde constructies – weliswaar kronkelend door de ruimte – een gesloten geheel. Bij andere constructies zijn twee of drie dezelfde vormen met elkaar vervlochten. Voor de kijker mogelijk een uitdaging om uit te zoeken hoe alles in elkaar zit.